Profidea dla kobiet

Moja pierwsza szosa – poradnik

Jeśli czytasz ten poradnik, to znaczy, że zrobiłaś już pierwszy krok, a jak wiadomo to on jest najtrudniejszy:) – zaczęłaś myśleć o rowerze! Być może zapragnęłaś być bardziej fit, koleżanka Cię namówiła, albo spodobały Ci się dziewczyny śmigające po mieście na szosach. Jeśli widziałaś większą bandę w Krakowie, to jest spora szansa, że trafiłaś na przejażdżkę Profidei dla Kobiet (czyli nas :)). Więcej o naszych wspólnych treningach znajdziesz na fanpage’u Profidea dla Kobiet, a cotygodniowe spotkania odbywają się pod nazwą “Damskie Poniedziałki”. Ruszamy już wiosną – od kwietnia, a dla tych z Was, które dopiero raczkują na rowerze szosowym powstała dodatkowa grupa – „Piątkowe  Początki”. O tym wszystkim dokładnie mówimy na naszym fanpagu, więc klikajcie i obserwujcie, a my wracamy do tematu:).

Poradnik powstał z myślą o kobietach, które chcą kupić pierwszy rower i zacząć jeździć, ale kierujemy go również do tych z Was, które już śmigają na rowerze np. mtb, ale myślą o nowym, może nieco innym, szybszym, lżejszym… Często spotykamy się z waszymi rozterkami na temat wyboru rowerów, część z Was nie wie od czego zacząć i na co zwrócić uwagę. Jako ciekawostkę możemy Wam napisać, że w naszej internetowej ankiecie, na temat czym kierujesz się przy wyborze roweru, na pierwszym miejscu wskazałyście budżet, na drugim miejscu podałyście kolor 🙂 a na trzecim wagę. Niestety nie bierzemy koloru  jako podstawowego kryterium, ponieważ nie da się tego prosto ogarnąć (bo to sprawa gustu). Co do wagi, to każdy rower szosowy waży średnio około 8-9kg i na pewno będzie wyraźnie lżejszy od roweru mtb.

Najczęstsze rozterki, czyli co wpływa na wybór roweru.

Wiadomo, że to co nas najbardziej ogranicza to budżet (nie zawsze, ale jednak). Często jest on podstawowym kryterium i bierzemy to, co mieści się w naszych widełkach. W naszym poradniku cena roweru została uwzględniona na samym końcu. Dlaczego? Dziewczyny, to nie cena  jest najważniejsza! Najważniejsze kryterium to typ roweru, czyli to czego Ty oczekujesz od swojego roweru i do czego będzie Ci on służył. Chcesz jeździć szybko i tylko po asfaltowych drogach? A może co i rusz ciągnie Cię do lasu i na szutrowe drogi? To jaki cel chcesz osiągnąć na rowerze głównie wpływa na jego wybór. Dobrze dobrany rower sprawi, że z frajdą będziesz z niego korzystać. A przecież o to chodzi. Nie kupujemy roweru, który po 3 jazdach odstawiamy w kąt. To dopiero strata pieniędzy!

W naszym krótkim poradniku skupiamy się na damskich modelach rowerów. Dlaczego tak ograniczamy wybór? Zarówno ja (Karo), jak i Tamara jesteśmy bikefitterkami. Temat ten opiszemy szerzej następnym razem. Dopasowując rowery kobietom zauważyłyśmy, że to właśnie kobiety, które przychodzą do naszego studia na dopasowanie swojego bike’a (tzw. bikefitting), ponoszą większe koszty. Ale jak to? Dzieje się tak, ponieważ kobiety jeżdżące na męskich lub uniwersalnych rowerach dużo częściej muszą zmienić więcej komponentów, aby osiągnąć komfort jazdy. Kupując od razu damski model, tych kosztów możemy uniknąć. Wynika to z tego, że damskie modele rowerów mają zarówno damską geometrię ramy (dopasowaną do naszej, kobiecej budowy), ale co nawet ważniejsze, komponenty takie jak kierownica, siodełko, długość ramion korby – dopasowane do nas! Siodełko odpowiednio szersze niż w męskich modelach, kierownica dla odmiany nieco węższa, bo przecież zazwyczaj nie jesteśmy tak barczyste jak faceci. Detale, które są bardzo ważne i wpływają na komfort! Kupując od razu damski model roweru, unikamy wielu  “podmianek” komponentów, a dzięki temu nie płacimy za nie podwójnie. Jeśli w naszym zestawieniu pojawia się model uniwersalny (tzw. unisex) jest to wyraźnie zaznaczone.

Jedną z najważniejszych rzeczy, na którą musimy zwrócić uwagę jest rozmiar ramy. Połączenie znajomości geometrii rowerów oraz zasad bikefittingu sprawia, że w naszym sklepie potrafimy Wam odpowiednio pomóc w tym wyborze. Niestety czasem tabelki z przedziałami wzrostu dostarczane przez producentów ram są niewystarczające. Dwie koleżanki o dokładnie takim samym wzroście mogą mieć zaproponowane inne rozmiary ram. Dlaczego? Może to wynikać z ich różnych proporcji pomiędzy tułowiem a  kończynami dolnymi. Kobieta o dłuższym tułowiu a krótszych nogach będzie miała większą ramę niż jej długonoga koleżanka. Pamiętajcie, że każda z nas ma indywidualną budowę i tylko takie podejście sprawdzi się we właściwym wyborze. Podsumowując – rozmiar ramy wybieramy na samym końcu, gdy już znajdziemy rower, który odpowiada naszym oczekiwaniom.

W następnym kroku każdą grupę rowerów dzielimy na materiał, z którego wykonana jest rama. Tutaj wymienimy ramy aluminiowe oraz karbonowe. Ramy wykonane z aluminium to lekkie, mocne i sztywne konstrukcje. Są bardzo trwałe – uszkodzenia wynikające z wad materiału zdarzają się bardzo bardzo rzadko. No dobrze, to jeśli to aluminium takie dobre, to po co nam karbon? Ramy karbonowe oprócz powyższych cech dodatkowo świetnie tłumią drgania! Karbon to taki magiczny materiał, który w jednej płaszczyźnie się wygina, a w drugiej ani drgnie! To cała sztuczka dzięki której mamy ramę lekką, sztywną oraz świetnie tłumiącą drgania, a tym samym wpływającą na nasz komfort! Sztywność przekłada się na to, że cała siła którą wkładamy w pedałowanie zwiększa prędkość jazdy, a więc mkniemy szybciej! Łatwo wywnioskować, że ramy karbonowe będą nieco droższe. Jednak mamy dla Was dobrą wiadomość, wszystkie opisane modele aluminiowe (szosy oraz grawele) mają karbonowe widelce, które zwiększają komfort jazdy.

Kolejnym kryterium, które wyodrębniłyśmy to rodzaj hamulców. W rowerach możemy mieć hamulce szczękowe – spotykane w przeważającej ilości modeli rowerów szosowych oraz tzw. tarczówki. Hamulce szczękowe spotykamy najczęściej, są tańsze w eksploatacji, łatwiej się je reguluje. Podczas redukowania prędkość jazdy musimy uważać, bo zbyt mocne naciśnięcie klamek powoduje zablokowanie się koła. Dodatkowo siła hamowania często uzależniona jest od jakości klocka hamulcowego oraz samego hamulca. Problem może pojawiać się, gdy dopadnie nas deszcz – mokre obręcze zmniejszają skuteczność hamulców, ponieważ klocek zaczyna ślizgać się po obręczy.Hamulce tarczowe wygrywają siłą oraz precyzją hamowania. Lepiej sprawują się w trudnych warunkach pogodowych. Mamy również większą kontrolę nad rowerem. Na dłuższych zjazdach oraz w trudnym terenie tarczówki wygrywają, bo nasze dłonie cierpią mniej (mniej się męczą)! Minusem jest droższy serwis oraz większa waga!

Hamulec tarczowy

Zaczynamy!

W zależności od celu jaki chcesz osiągnąć i czego oczekujesz mamy kilka typów rowerów szosowych. Na wszystkich tych rowerach na pewno pojedziesz po asfalcie, ale nie każdy będzie się nadawał na polne ścieżki, bruk, szuter, do lasu, na zawody jako wyścigowa maszyna, czy pod sakwy.

Pod hasłem popularnej “kolarzówki” kryje się kilka rodzajów rowerów. Wyróżniamy:

Rower aero/TT – skonstruowane w bardzo specyficzny sposób. Najważniejsza jest tutaj aerodynamika, tak aby kolarz mógł zmniejszyć do minimum opory powietrza i uzyskać maksymalną prędkość jazdy. Taki rodzaj rowerów możecie spotkać oglądając czasówki na wyścigach grup zawodowych, a także podczas zawodów triathlonowych. Pozycja na rowerze aero/TT jest odmienna od tej typowo szosowej. Dodatkowo zamontowana jest specjalna przystawka na kierownicę, która wymusza bardziej opływową pozycję ciała. W naszym poradniku nie będziemy się skupiać na rowerach aero, ponieważ wymagają one dużego zaawansowania od zawodnika, a my skupiamy się na osobach zaczynających swoją przygodę z szosą. Aero zostawiamy już na dalszy etap naszej przygody 🙂


Dla ciekawskich przykład damskiego roweru aero Ridley Jane Ultegra ML

Rower endurance – jest idealnym rozwiązaniem dla tych z Was, które chcą jeździć szybko, daleko i wygodnie. Dzięki gładkim oponom nie mamy zbędnych oporów toczenia, więc jeździmy szybciej. Charakterystyczna szosowa kierownica tzw. baranek umożliwia przyjęcie bardziej opływowej pozycji – szczególnie przydatnej, gdy pokonujemy zjazdy oraz jedziemy pod wiatr. Sztywna konstrukcja sprawi, że energia którą wkładamy w naciskanie na pedały nie idzie na marne, tylko powoduje, że jedziemy szybciej. Często w tego typu rowerach stosuje się specjalne wkładki w konstrukcji widelca lub ramy, które dodatkowo tłumią drgania a tym sam sprawiają, że mniej czujemy wszystkie nierówności, po których jeździmy. Sylwetka na szosach endurance jest bardziej wyprostowana dzięki czemu jeździ nam się komfortowo. Jest to rower, który świetnie sprawuje się na asfaltach, ale też spokojnie poradzi sobie z małymi offroadowymi przygodami, jeśli będą to utwardzone drogi. Rower idealny dla początkujących dziewczyn oraz tych, które chcą zamienić mtb lub rower miejski na coś, co pozwoli im mknąć po szosach i z przyjemnością połykać kolejne kilometry. Jeśli jesteś zupełnie zielona warto abyś podczas pierwszych kroków na rowerze szosowym  miała przy sobie kogoś doświadczonego, kto szybko pokaże, jak bezpiecznie hamować oraz efektywnie zmieniać biegi. Godzinka nauki wystarczy (zapraszamy na Piątkowe Początki z Profidea dla Kobiet od kwietnia).

Ten rower będzie dla Ciebie odpowiedni, jeśli:

  • lubisz pokonywać dłuższe dystanse,
  • chcesz jeździć szybko,
  • wybierasz głównie asfaltowe drogi.

Aluminiowe rowery szosowe:

  • hamulce szczękowe:
  • hamulce tarczowe

Karbonowe rowery szosowe:

  • hamulce szczękowe:

Rowery grawelowe – idealny dla poszukiwaczy przygód; rower który pojedzie tam, gdzie oczy Was poniosą. Sprawdza się na wyprawach bikepackingowych, ponieważ nadaje się do przyczepienia specjalnych, lekkich sakw. W grawelach mamy inne ogumienie – potrzebujemy opon, które poradzą sobie w trudniejszych warunkach. Muszą być szersze oraz mieć bardziej agresywny bieżnik (np. na błoto, nieutwardzone drogi). Również kierownica będzie nieco szersza – tak aby zapewnić nam pewniejszy chwyt, gdy wjedziemy na żwir albo nierówne drogi. Czasami w rowerach grawelowych stosuje się również amortyzowane sztyce, które zwiększają nasz komfort jazdy oraz wkładki tłumiące drgania. Również przełożenia będą nieco miększe, pozwalające pokonywać strome podjazdy bez większego forsowania organizmu. Bez problemu zjedziesz nim z asfaltowych dróg na szutry i leśne ścieżki. Możesz pojechać tam, gdzie akurat zapragniesz..Podsumowując rower grawelowy charakteryzuje się większym komfortem, kosztem nieco wolniejszej jazdy na asfalcie. Większość rowerów grawelowych możemy ubrać w sakwy i mamy rower gotowy na wyprawy 🙂

Ridley X-Trail w bajecznym malowaniu

Grawel będzie dobrym rozwiązaniem, jeśli:

  • lubisz pokonywać dłuższe dystanse,
  • ciągnie Cię do lasu, lubisz odkrywać nowe drogi,
  • lubisz jeździć mało uczęszczanymi drogami,
  • od roweru oczekujesz dużego komfortu i wygody.

Aluminiowe rowery grawelowe:

  • hamulce tarczowe

Karbonowe rowery grawelowe:

  • hamulce tarczowe

Rowery przełajowe to rowery o sportowym przeznaczeniu, wykorzystywane w zawodach przełajowych. Geometria ramy stworzona w taki sposób aby środek suportu był nieco wyżej, co zwiększa jego prześwit. Ułatwia to pokonywanie różnych przeszkód terenowych. Rower wyposażony jest również w mocne hamulce i szerokie opony. Rowery przez swoją uniwersalność chętnie wykorzystują kolarze do jazdy w okresie jesienno-zimowym. Należy jednak pamiętać, że rower przełajowy jest mniej wygodny niż gravel. Rama jest krótsza, dzięki czemu bardziej zwrotna, kąt przedniego widelca zmieniony. Pozycja na tym rowerze jest „bardziej sztywna” przez co daje możliwość lepszego wskakiwania i zeskakiwania przed przeszkodami. Rower przeznaczony dla bardziej zaawansowanych rowerzystek.

Rowery fitnessowy. Rowery fitnessowe są bardzo popularne wśród początkujących rowerzystek. Prosta kierownica, szersze opony, bardzo komfortowa pozycja to wszystko sprawi, że nie będziesz miała problemów z początkiem swojej przygody, wystarczy wsiąść i jechać przed siebie. Rowery te bardzo dobrze nadają się do jazdy po mieście, gdzie co chwila musimy pokonywać wyższe krawężniki. W weekendy świetnie sprawdzą się na wycieczki za miasto. Szersze opony pozwalają wjechać w bardziej urozmaicony teren. Las czy szutrowe drogi nie są przeszkodą. Do wyboru mamy roweru z amortyzacją z przodu – idealne, gdy myślimy o jeździe po nierównościach i chętnie zjeżdżamy z asfaltowych dróg oraz rowery ze sztywnym przednim widelcem. W tym przypadku największy komfort mamy jeżdżąc po utwardzonych drogach. Brak amortyzowanego widelca rekompensuje nam mniejsza waga roweru.  

Rower ten jest idealny dla Ciebie jeśli:

  • zaczynasz przygodę z 2 kółkami i obawiasz się, że szosowy baranek (kierownica) musi jeszcze poczekać,
  • szukasz roweru, którym w ciągu tygodnia będziesz sprawnie poruszać się po mieście, a w weekendy zabierzesz go na dłuższą wycieczkę,
  • będziesz sporo jeździć po nieutwardzonych drogach, krawężnikach, kostce, żwirze,
  • masz problemy z kręgosłupem, szukasz wyprostowanej pozycji.

Aluminiowe rowery:

Karbonowe rowery:

Na koniec kilka słów o tzw. grupach osprzętu. Przy nazwach roweru lub w specyfikacjach np. rowerów szosowych mamy podane Shimano Tiagra, 105, Ultegra… Co to oznacza? Jest to nazwa grupy osprzętu, który został zamontowany do roweru.  

W rowerach szosowych najczęściej spotykamy (ułożone od najniższej grupy, czyli najtańszej i zwykle najcięższej):

Shimano Claris (R2000) to grupa stworzona z myślą o początkujących rowerzystach. Sprawdza się w przypadku lekkiej jazdy sportowej, wycieczek, przejażdżek po mieście. Napęd Shimano Claris występuje w konfiguracji 2 lub 3 x 8. Oznacza to, że z przodu mam 2 lub 3 tarcze zębate w zależności od modelu, a kaseta z tyłu ma 8 koronek.

Shimano Sora (R3000) bardzo wytrzymała grupa skierowana dla rowerzystów zaczynających bardziej sportową jazdę. Prosta i stylowa konstrukcja, grupa jest wzorowana na wyższych grupach osprzętu. Występuje w konfiguracji 2 lub 3 na 9. Dzięki wydłużonej konstrukcji ramienie przerzutki przedniej lżej zmienia się biegi.

Shimano Tiagra (R4700) – 10-rzędowa grupa to idealne rozwiązanie dla początkujących z technologiami z wyższych modeli. Charakteryzuje się większą siłą hamowania oraz dużą ergonomią zmiany przełożeń.

Shimano 105 (R7000) to podstawowa grupa wybierana przez początkujących kolarzy do trenowania i uczestnictwa w zawodach. Łączy technologie wyższych grup, jej wydajność inspirowana jest wyścigami. Napęd w konfiguracji 2×11.

Shimano Ultegra (R8000) to rozwiązanie sprawdzone przez zawodowców i zapożyczone bezpośrednio z najwyższej grupy używanej przez zawodowców (Dura-Ace). Zapewnia pełną płynność pracy, obok hamowania  zmiany przełożeń.

Na koniec krótkie podsumowanie:

  • Jeśli szukasz swojej pierwszej szosy, to polecamy rowery z grupy endurance, grawel oraz fitness.
  • Ramy aluminiowe są wystarczające dla osób początkujących. W ankiecie aż 75% z Was podało, że kupując pierwszy rower, zdecydowało się na aluminiową ramę.
  • Jeśli chcesz tylko rekreacyjnie używać roweru polecamy osprzęt typu Shimano Claris oraz Sora. Dla osób zaczynających treningi odpowiednie będą grupy typu Shimano Tiagra i 105. Ultegra to osprzęt zarezerwowany dla zawodniczek i zaawansowanych amatorek.

Jeśli macie jeszcze jakieś pytania, piszcie śmiało sklep@profidea.pl – Karolina



Komentarze